Kolor w projektowaniu - wybór kolorów

WYBÓR KOLORÓW


Budynek postrzegany jest jako swego rodzaju trójwymiarowy obraz. Ściany i dachy obiektów architektonicznych tworzą w tym obrazie płaszczyzny barwne, których kompozycja kolorystyczna może być harmonijna lub chaotyczna, w zależności od ich wielkości, kształtu i orientacji w przestrzeni. Na wybór określonego zestawu barwnego dla obiektu architektonicznego wpływ mają różne czynniki jak: kolor regionu i klimat, otoczenie i sąsiednie budynki, wielkość i typ inwestycji, funkcja obiektu, jego styl, forma, skala, materiał, z którego został wzniesiony oraz rola, jaką kolor ma spełniać, przesłanki ekonomiczne – czas i środki finansowe przewidziane na realizację inwestycji, a także prywatny gust inwestora i projektanta oraz panująca moda kolorystyczna. Na pozytywny odbiór danej kompozycji barw w architekturze wpływ będzie miała także wiedza obserwatora, jego preferencje kolorystyczne, a także przyzwyczajenie, zależne od podłoża kulturowego i tradycji danego regionu.

W przypadku pokryć dachowych preferowane są barwy ciemne, matowe – najczęściej zbliżone w odcieniu do czerwieni i brązów, co zgodne jest z wieloletnią tradycją stosowania dachówki ceramicznej w wielu regionach Polski i Europy. W regionach, gdzie w przeszłości dominowały pokrycia gontem (np. na terenach górskich), współcześnie preferowane są odcienie z grupy ciemnych szarości, a nawet czerni. Dla pokryć zielonych i niebieskich brak w naszym kraju tradycji, dlatego są one rzadko wybierane.

ELEMENTY KOLORYSTYCZNE BUDYNKU


Elewacja budynku, szczególnie frontowa, stanowi jego swoistą wizytówkę. Jest ona zatem najważniejszym elementem kształtowania kolorystyki budynku. O wartości elewacji oprócz walorów estetycznych decyduje także jej funkcjonalność. Od materiałów elewacyjnych wymaga się dziś nie tylko trwałości barwy, ale także odporności na uszkodzenia mechaniczne, opady atmosferyczne, korozję biologiczną, zanieczyszczenie powietrza itp. Tynki i farby elewacyjne stanowią współcześnie niezastąpiony środek kształtowania elewacji. Nie tylko zabezpieczają one przed szkodliwym wpływem czynników atmosferycznych – głównie temperatury, światła i wilgoci, ale także dzięki różnym fakturom i szerokiej palecie kolorystycznej stwarzają duże możliwości aranżacji jej wyglądu. Zazwyczaj dla fasady wybiera się dwa do trzech kolorów, z których jeden jako dominujący jest przeznaczony do pokrycia większej części elewacji, a pozostałe mają charakter uzupełniający. Jako kolor dominujący najlepiej jest wybrać barwę jasną i pastelową, którą łatwiej będzie zharmonizować z pozostałymi elementami obiektu oraz otoczeniem, szczególnie w otwartym krajobrazie i lokalizacjach podmiejskich. Barwy ciepłe, jasne i nasycone są bardziej atrakcyjne dla oka i lepiej postrzegane. Jasne barwy elewacji dodatkowo chronią budynki przed przegrzaniem, wizualnie dając wrażenie czystości i chłodu, a w praktyce, odbijając światło, wytwarzając naturalną barierę między nagrzanym powietrzem a wnętrzem obiektów. Ciemne, nasycone barwy tynków nie są zalecane w naszym klimacie na obszarze większym niż 10% powierzchni elewacji, ze względu na zwiększoną absorpcję promieniowania słonecznego, co wywołuje powstawanie niekorzystnych naprężeń termicznych w warstwach ocieplenia. Przed ostatecznym podjęciem decyzji o wyborze barwy warto pomalować fragment fasady w wybranym odcieniu, aby móc ocenić ostateczny efekt wizualny. Z reguły na fasadzie kolor wybrany wygląda jaśniej niż na próbce, przy czym barwy jasne stają się bardziej białe, a barwy ciemne – bardziej nasycone.

 

Na barwę wpływ ma także faktura tynku – generalnie im większe jest ziarno, tym kolor będzie wydawał się ciemniejszy.

Na wybór barwy elewacji wpływ mają także inne elementy budynku. Przede wszystkim jest to dach, którego pokrycie, wykonywane w początkowej fazie budowy, często determinuje dalszy wybór kolorystyki. Do klasycznego pokrycia ceglastego i czerwonego trudno jest przykładowo dobrać kolorystykę zimną. Także pokrycie zielone, czy niebieskie ogranicza ilość harmonizujących odcieni dla ścian. Największe możliwości różnych, nawet kontrastowych zestawień, daje pokrycie grafitowe, czarne lub szare. Do barwy pokrycia dachowego należy dopasować także kolory rynien, rur spustowych i obróbek blacharskich. Poza idealnym dopasowaniem odcieni, dobrze prezentować będą się także rynny o ton ciemniejsze od koloru pokrycia (np. brązowe rynny do ceglastej czerwieni) lub zupełnie kontrastowe (np. białe rynny do ciemnego pokrycia dachowego). Podbitka okapu dachu i drewniane zakończenia więźby dachu stanowią płaszczyznę styku między dachem i elewacją, zatem ich kolor wymaga zharmonizowania z oboma tymi elementami. Umożliwiają to dostępne w szerokiej palecie barwnej impregnaty, lakiery i bejce do drewna, pełniące dodatkowo funkcje ochronne. Także kolor okien i drzwi powinien być wybierany z myślą o przyszłej barwie elewacji. Często na fasadzie pojawiają się elementy zacieniające, jak okiennice, rolety, markizy itp. Ich barwy mogą być zarówno ujednolicone z kolorami elewacji i stolarki, jak też mocno kontrastowe, co stanowić może interesujący akcent dekoracyjny.

Nierzadko na elewacjach stosowane są także różnego rodzaju okładziny z materiałów porowatych (np. klinkier, cegła, kamień, drewno) lub gładkich płyt elewacyjnych. W tym przypadku warto ograniczyć zestaw kolorów tynków lub farb do jednego, góra dwóch odcieni harmonizujących z barwami użytych okładzin. Dla cokołu budynku ze względów praktycznych często dobierany jest odcień ciemniejszy od barwy elewacyjnej, co daje podkreślenie bryły budynku. Z kolei jasny cokół przy ciemnej elewacji będzie dawał wrażenie oderwania się budynku od ziemi i lekkości bryły. Ponieważ cokół jest narażony na działanie wilgoci poprzez styk z nawierzchnią, zalecane są dla niego specjalne materiały, jak np. tynki mozaikowe lub okładziny kamienne. Wizualne dopełnienie kompozycji kolorystycznej budynku stanowią także kolory bezpośrednio stykających się z budynkiem tarasów, schodów, ścieżek i podjazdów.

W zależności od zastosowanego zestawienia barw i materiałów można wyróżnić kilka typów architektonicznych kompozycji kolorystycznych:

Na przestrzeni wieków wielokrotnie zmieniało się podejście do stosowania barwy w architekturze. W różnych okresach historii dominowały też różne funkcje koloru.

 

Współcześnie, kolorystyka architektoniczna nie jest sprawą ideologii, ale raczej indywidualnym wyborem architekta-twórcy. Nie ma tak-że uprzywilejowanych lub odrzuconych kolorów i ich zestawień. Kolor jest obecnie narzędziem kształtującym przestrzeń – elementem dynamicznym i zmiennym, który przynależy zarówno do przestrzeni, jak i struktury budynku, stanowiąc łącznik i równocześnie granicę między tymi elementami.

Autor: Justyna-Tarajko Kowalska

Galeria:

Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszego serwisu. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zapoznaj się z naszą polityką prywatności. Więcej o plikach cookies znajdziesz na stronie wszystkoociasteczkach.pl.